Wśród części kierowców panuje przekonanie, że co rondo, to inne zasady ruchu, że rondo to rebus lub zagadka. Jest też pokaźna liczba "wytrawnych" kierowców, którym wydaje się, że wiedzą jak po nich jeździć...
Rzeczywiście, jazda przez skrzyżowanie o ruchu okrężnym wymaga "szczególnej uwagi" i przestrzegania poleceń wynikających z ustawionych tam znaków drogowych, jednak wymagania te nie są wcale większe niż w przypadku jakiegokolwiek innego skrzyżowania.
Musimy jednak pamiętać o jednym, że kierujący pojazdem, który zbliża się do skrzyżowania powinien odpowiednio wcześniej zająć odpowiednie miejsce na jezdni w zależności od zamiaru kierunku jazdy, każda zmiana pasa ruchu lub kierunku jazdy, także na rondzie, winna być sygnalizowana.
Jeśli chodzi o stwierdzenie, że mamy w Polsce różne ronda, to faktem jest, że jest kilka "wersji" oznakowania. Najczęściej spotykane jest rondo oznakowane przed wjazdem znakiem C-12 ("ruch okrężny") oraz dodatkowo znakiem A-7 ("ustąp pierwszeństwa") - (druga panorama). Oznacza to, że będący na rondzie mają pierwszeństwo, wobec tych, którzy zamierzają wjechać na to skrzyżowanie. Jednocześnie takie zestawienie znaków (C-12 + A-7) oznacza, że kierujący chcąc zmienić na rondzie pas ruchu, zobowiązany jest ustąpić pierwszeństwa tym, którzy poruszają się po pasie, na który zamierza wjechać - (trzecia panorama). Więcej w tym artykule.
© 2011 by GPIUTMD
Kopiowanie zdjęć, panoram,
fragmentów zdjęć i panoram bez zgody autora zabronione.
admin@lubaczow360.pl